Orzechy to zdrowe kalorie

2015-11-23 11:34:52 (ost. akt: 2015-11-23 11:52:03)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Zdecydowanie, choć dostarczają dużej ilości kalorii, są jedną z najzdrowszych przekąsek po jakie możemy sięgać. Obecnie mamy w sklepach wiele rodzajów orzechów różniących się zarówno kalorycznością jak i wartościami odżywczymi i właściwościami. A zatem co warto o nich wiedzieć?

Orzechy włoskie. Kształtem przypominają trochę kształt naszego mózgu i nawet w zamierzchłych czasach uważano, że wspomagają pracę mózgu i koncentrację. I owszem, dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i magnezu poprawiają pracę mózgu. Wspomagają też nasze serce i naczynia krwionośne, a to głównie dzięki zawartości antyoksydantów i wspomnianych już kwasów omega-3. Są ważnym składnikiem diety wegetariańskiej ze względu na dużą ilość białka (15g białka/100g orzechów).

Orzechy nerkowca. Jak nazwa wskazuje, są to orzechy przypominające kształtem nerkę, przez wielu są uważane za najsmaczniejsze orzechy świata (mają słodkawy, kremowy smak). Mają również mniej kalorii niż pozostałe orzechy (ok. 533 kcal/100g). Nerkowce zawierają dużo białka (18%), magnezu, fosforu, cynku i żelaza (pod względem zawartości tych pierwiastków wygrywają z wszystkimi orzechami). Dzięki temu, jedzone w regularnie, w niewielkich ilościach zapobiegają anemii, poprawiają stan skóry i paznokci i również wpływają na pracę serca i mózgu.

Orzechy brazylijskie. Nie są jeszcze zwyczajowo spożywane w Polsce, ale spotyka się je coraz częściej na sklepowych półkach. Cennym składnikiem w nich zawartym jest selen. Wystarczą już 2 orzechy brazylijskie, aby pokryć zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Odgrywa on wielką rolę w regulacji metabolizmu i pracy tarczycy, dlatego jest polecany osobom chorującym na niedoczynność tego organu. Polecamy jest również kobietom w ciąży. Dzięki zawartości dużej ilości antyoksydantów przyczyniają się do zapobiegania chorobom nowotworowym.

Migdały. To twarde i chrupiące orzechy pokryte brązową łupiną. Są dobrym źródłem białka, wapnia oraz witaminy E, zwanej witaminą młodości. Wzmacnia ona naczynia krwionośne, uelastycznia skórę i chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Każda kobieta dbająca o swoją skórę powinna spożywać je regularnie. Migdały zawierają również magnez i potas, co przyczynia się do obniżania ciśnienia.

Podsumowując, jedzenie orzechów to ważny element zapobiegania różnym chorobom. Wszystkie orzechy zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które w połączeniu z witaminami i składnikami mineralnymi chronią nasze serce, wspomagają pracę mózgu oraz poprawiają stan skóry, włosów i paznokci. Mimo, że orzechy są dobrym źródłem kalorii, małe porcje (ok. 10g) mogą być dodawane do owsianek, jogurtów czy sałatek, bez konsekwencji przybrania na wadze.

Natalia Bobowik, dietetyk

Komentarze (0)

Komentowanie wyłączone

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB