Przywitaj wiosnę w dobrej formie!

2016-03-16 10:02:51 (ost. akt: 2016-03-16 10:15:18)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Bieganie, rower, nordic walking, pływanie? Niezależnie od tego jaki sport będzie nam towarzyszył na wiosnę i lato trzeba pamiętać o właściwym przygotowaniu organizmu.

Wraz z wiosną z nową energią wracamy do ulubionych aktywności fizycznych – wkładamy rolki, buty biegowe, szykujemy rower. Jesteśmy gotowi na pierwsze ciepłe dni, aby na sportowo wykorzystać wolny czas. Decydując się jednak na aktywność fizyczną, niezależnie od wybranej dyscypliny, ale szczególnie kiedy planujemy udział w zawodach, powinniśmy przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo i właściwe przygotowanie po okresie zimowego lenistwa. Według badania „Jak Polacy uprawiają sport” przeprowadzonego na zlecenie LUX MED, 28 proc. respondentów nabyło niezbędną wiedzę teoretyczną na temat prawidłowego i bezpiecznego wykonywania ćwiczeń. A jak wygląda to w praktyce?
Sezon wiosenny zbliża właściwie już się rozpoczął. Dla niektórych jest to najbardziej wyczekiwany okres w roku, ponieważ nareszcie można spędzić aktywnie czas na powietrzu, z najbliższymi. Inni z kolei zaczynają spełniać swoje noworoczne postanowienia i decydują się na pierwsze treningi. Bieganie, rower, nordic walking, pływanie? Niezależnie od tego jaki sport będzie nam towarzyszył na wiosnę i lato trzeba pamiętać o właściwym przygotowaniu organizmu, aby ograniczyć do minimum możliwość wystąpienia niepożądanych zdarzeń i kontuzji. Zwłaszcza po zimowej redukcji aktywności, a niekiedy przebytej grypie, czy urazie odniesionym na nartach. Nasze ciało domaga się teraz „zdrowotnego” przeglądu i właściwej oceny możliwości. Zadbajmy zatem o to, by nasza sportowa pasja była bezpieczna i dopasowana do potrzeb naszego organizmu.

Czy lekarz może być trenerem?
W całościowym przygotowaniu do treningów nie powinniśmy nigdy zapominać o tym, jak ważna jest konsultacja z lekarzem i wykonanie podstawowych badań czy testów wydolności.
- Wtedy zmniejszamy ryzyko wystąpienia kontuzji lub przeciążenia np. serca, które mogą wykluczyć dalsze treningi lub przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia. Badania „Jak Polacy uprawiają sport” przeprowadzone na zlecenie LUX MED pokazują nam niestety, że zaledwie 3 proc. osób uprawiających sport wykonało jakiekolwiek badania lekarskie pod kątem planowanej aktywności fizycznej, zaś 4 na 10 respondentów nie wykonało żadnych działań, aby się do niej przygotować. Niewielki odsetek, bo tylko 4 proc. badanych odbyło konsultację z lekarzem, jeszcze mniej z fizjoterapeutą czy z trenerem danej dyscypliny – mówi Robert Korzeniowski, menadżer programu „Medycyna dla Sportu i Aktywnych” Grupy LUX MED.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa treningów oraz podniesienia własnej świadomości ciała, warto przeprowadzić badania kontrolne, sprawdzające naszą wydolność i sprawność. Niestety, niska świadomość potrzeb sprawia, że zaledwie garstka Polaków przyznaje się do wykonania badań wydajnościowych (9 proc.) i sprawnościowych (5 proc.).
- Należy pamiętać, że uprawianie sportu to nie tylko pobudzanie do pracy mięśni, to także wysiłek kardio i zaangażowanie wszystkich partii ciała. Dlatego podczas ćwiczeń angażujemy do większej pracy kręgosłup czy serce i obowiązkowo powinniśmy wcześniej sprawdzić, czy w trakcie treningu lub udziału w zawodach nie będą one zbytnio przeciążane. Każdy ma indywidualne granice możliwości i nie należy ich przekraczać dla dobra własnego zdrowia. Niestety tylko 15 proc. ankietowanych przebadało swoje serce, a 11 proc. kręgosłup”– podkreśla Robert Korzeniowski.
mat. prasowy




Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB