Zdrowie to nie tylko dieta. Uwaga na stres!

2016-09-01 10:29:35 (ost. akt: 2016-09-01 10:52:51)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Wiele osób zaczynając swoją przygodę ze zdrowym podejściem do życia jako pierwszą rzecz postanawia wyliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne (ilość kalorii), pójść na siłownie i oddać się w wir treningów i zdrowego stylu życia. Jednak po pewnym czasie okazuje się, że zamiast upragnionego celu na wadze jest coraz więcej, a sylwetka wygląda dużo gorzej.. Dlaczego?

Przyczyn jest bardzo dużo i tak naprawdę, problem ze schudnięciem, to nie tylko dieta, a również, a może i przede wszystkim stres i problem z radzeniem sobie z nim. Bo stres to nie to co nas spotyka, tylko to jak potrafimy sobie z nim radzić.

Dlaczego?
Przewlekły stres będzie wpływał na zwiększenie produkcji kortyzolu (hormonu katabolicznego) oraz spadku DHEA [hormonu anabolicznego]. Bardzo ważne jest, aby w organizmie była równowaga pomiędzy kortyzolem a DHEA.
Niestety, stres jest obecny w naszym życiu i często nie mamy na to wpływu. Nie zdajemy sobie też sprawy, że stres to problemy w pracy, w domu, z partnerem, problemy finansowe, emocjonalne, ale też stany zapalne, infekcje, toksyny czy zła dieta, ale również trening to bardzo silny stresor. Nasz organizm nie ma łatwo, bo wyróżniono już 12 rodzajów stresu: np. odpornościowy - związany z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, chorobami z autoagresji (plaga dzisiejszych czasów np. Hashimoto, toczeń, RZS itp.).

Dlaczego jest to takie ważne? Konsekwencji jest bardzo dużo, to kilka z nich:
- zwiększenie uczucia głodu takiego nieświadomego, czyli pojawiające się zachcianki nie z naszej winy, na różne rodzaje produktów w różnych okolicznościach, co łatwo może przyczynić się do zaniechania realizacji naszych założeń dietetycznych;
- zmniejszenie wrażliwości komórek na insulinę, a przez to także problem ze zbyt wysokim poziomem cukru we krwi, a także transportem komórkowym glukozy;
- podwyższenie poziomu trójglicerydów (nadmiar będzie łatwo prowadził do problemów z gospodarką cukrowo-insulinową, ale także predysponował do chorób układu krążenia.
- magazynowanie tkanki tłuszczowej wokół brzucha, co przyczynia się w konsekwencji do otłuszczenia wątroby, a to już tak naprawdę do kolejnych wielu poważnych chorób.

Musimy zdawać sobie sprawę, że sama dieta to często za mało, bardzo ważna jest regeneracja, odpoczynek i zajęcie się stresorami, ale także zadbanie o sen! Ciekawostką jest, iż jedna zarwana noc może powodować wzrost apetytu, a także przyrost masy ciała nawet o 4-5%!
Natalia Ulewicz, dietetyk kliniczny, Olsztyn

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB