Otręby. Przyjaciel szczupłej sylwetki

2016-09-13 15:55:27 (ost. akt: 2016-09-13 15:59:04)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Najczęściej przedstawia się jako smaczny i pożywny dodatek do jogurtu i owoców. Czym są otręby? Czy wszystkie są zdrowe i czy rzeczywiście każdy powinien je jeść? Radzi Natalia Bobowik, dietetyk.

W sklepie można spotkać pszenne, żytnie, orkiszowe, owsiane, gryczane i granulowane z suszonymi owocami. Powstają z otoczki ziarna, która jest źródłem witamin A, E, witamin z grupy B i składników mineralnych takich jak: magnez, cynk, żelazo, jod, potas czy mangan. Zawierają też duże ilości błonnika, który pomaga oczyścić jelita oraz daje dłuższe uczucie sytości. Zalecana dzienna ilość otrębów wynosi 1-3 łyżki dziennie, najlepiej rozłożone na kilka posiłków.
– Są doskonałym dodatkiem do owsianki czy jogurtu z owocami. Można je też dodawać do koktajli mleczno-owocowych. Gdy dosypiemy je do słodkich wypieków, zwiększymy ich wartość odżywczą. Ciasto czy muffinka z otrębami będzie się dłużej trawić i wolniej uwalniać cukier do krwi. Dzięki temu unikniemy „cukrowego pobudzenia” i szybkiego „zjazdu”, czyli spadku energii. Jeśli sami pieczecie chleb, możecie dodawać otręby do ciasta razem z ziarnami słonecznika lub dyni. Poza tym spożywając otręby, pamiętajcie o dodatkowych porcjach płynów – przekonuje Natalia Bobowik.

Zalety
Otręby wskazane są, jeśli jesteś na diecie odchudzającej. Ich dodatek do posiłku sprawia, że szybciej czujesz się najedzona/y, a uczucie głodu nie pojawia się tak szybko jak zazwyczaj. Otręby mogą być też pomocne, gdy narzekasz na nieregularne wypróżnianie. Wspomagają one pracę jelit i oczyszczają je. Otręby owsiane mają dodatkową zaletę – wchłaniają część cholesterolu z jelita, dzięki czemu mniej dostaje się go do krwiobiegu. Jeżeli masz problemy ze zbyt wysokim cholesterolem lub chorobami układu krążenia (miażdżyca, nadciśnienie) otręby owsiane będą pomocne.

Wady
Chorujesz na nieżyt żołądka lub jelit? Otręby mogą ci zaszkodzić. Podobnie jak inne produkty pełnoziarniste, podrażniają one błonę śluzową pokrywającą przewód pokarmowy. U osób z nieżytem lub wrzodami mogą pojawić się bóle podczas trawienia. Duża ilość błonnika w pokarmie wiąże się też z blokowaniem wchłaniania niektórych składników, np. żelaza, magnezu czy wapnia. Dlatego zalecana porcja to nie więcej niż 3 łyżki dziennie. Jeżeli chorujesz na anemię lub masz inne wykryte niedobory witamin lub składników mineralnych wstrzymaj się z ich stosowaniem lub ogranicz do niewielkich porcji (np. 1 łyżeczka dziennie).

źródło: www.mojdietetyk.pl

Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. kasia #2106623 | 188.146.*.* 5 lis 2016 12:01

    U mnie otręby pomagały czasem kiedy miałam zaparcia, po kuracji dicopegiem kiedy się ich już całkowicie pozbyłam dodaję je profilaktycznie do musli czy płatków na mleku, a także do koktajli

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz