Nie daj się przeziębieniom! 4 kroki dla lepszego zdrowia i odporności

2016-10-06 11:57:09 (ost. akt: 2016-10-06 11:56:45)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Jesień za oknem, odporność spada, szukamy szybkich metod na poprawę samopoczucie. Jak sobie pomóc?

- Przede wszystkim warto jest myśleć przyczynowo i zadbać o profilaktykę. Oczywiście rzeczywistość bywa różna i często zapominamy o to, by dbać o siebie każdego dnia, ale uwierzcie mi warto! - zapewnia Natalia Ulewicz, dietetyk kliniczny z Olsztyna. - Oto cztery kroki dla lepszego zdrowia i odporności.

1). DIETA, DIETA I DIETA
- Jeśli Twoja dieta opiera się na cukrze, słodyczach i ciasteczkach nie dziw się, że odporność jest słaba. Czy wiecie, że regularne jedzenie cukru potrafi skutecznie osłabić poprawne funkcjonowanie układu odpornościowego? W tym okresie dobrze sprawdzą się produkty gotowane, warzywa korzeniowe gotowane, pieczone, gotowane na parze z dodatkiem oliwy lub oleju lnianego, z rozgrzewającymi przyprawami. Sięgnij po imbir, dodaj kurkumę, czosnek, czy goździki - mówi Natalia Ulewicz.
Czosnek to naturalny antybiotyk. Jedzenie codziennie czosnku świetnie wzmacnia odporność. Najlepiej wycisnąć go i dodać do gotowej potrawy (nie obrabiać termicznie). Nie należy też dużej ilości czosnku stosować u dzieci i kobiet w ciąży.
- W diecie warto uwzględnić także olej kokosowy. Wiedzie prym jako nawilżacz od zewnątrz (balsam do rąk, włosów, stóp itp.), ale działa także od wewnątrz. Potrafi łagodzić podrażnienia gardła. Imbir, herbatka z imbirem potrafi zdziałać cuda. Pomaga w gorączce, katarze, ale także przy bólu głowy. Moją ulubioną recepturą jest herbatka z cytryną/pomarańczą z wbitymi goździkami, do tego plaster imbiru i gotowe. Dodać można także prawdziwego miodu. Domowy rosół! Bulion, polecam tzw. „zupę mocy”, przepis poniżej - dodaje dietetyczka.

Zupa mocy wzmacniająca
Do 4-5 litrów wody dodaj łyżeczkę soli, kawałek jagnięciny lub ½ kury lub kurczaka [z dobrego źródła], dodaj nieco tymianku, rozmarynu, ewentualnie czerwonego wina (nie bójcie się o alkohol, on wyparuje, a tylko da działanie mocno rozgrzewające), kilka obranych marchwi i pietruszek, por, cebulę nabijaną goździkami. Całość gotuj 3-6 godzin lub dłużej. Wygotowane jarzyny i mięso można oddać np. dla psa. Pij ciepły wywar 2-3 x dziennie. Płyn można przechowywać w lodówce do 2-3 dni. Wywar może być stosowany do picia lub stanowić bazę do zupy jarzynowej.


2). OMEGA 3
Warto sięgnąć po dobrej jakości tran, jest zdecydowanie lepszą opcją niż kapsułkowe omega3.
- Tran zawiera dodatkowo także witaminy A oraz D. Oprócz niego można sięgnąć po olej lniany lub siemię lniane, zwłaszcza osoby, które nie jedzą mięsa powinny sięgnąć po te źródło. Pamiętajmy przed zakupem preparatów - sprawdź datę produkcji, przechowuj go w chłodnym miejscu, produkt powinien być pozyskiwany bez użycia wysokiej temperatury, nie kupuj na zapas dużych opakowań lub kilku, zdecydowanie lepsze są płynne preparaty niż kapsułki, gdyż znaczenie ma tutaj ilość kwasów tłuszczowych EPA + DHA. Cena w przypadku wyboru preparatu omega 3 ma tutaj znaczenie, nie oszczędzajmy - przekonuje Natalia Ulewicz.

3). JELITA
Jelita są kluczowe dla modulacji systemu odpornościowego. Można przygotować samodzielnie domowe probiotyki takie jak kefir wodny, rejuvelac czy kombucha. Natomiast można także sięgnąć po kiszonki lub gotowe probiotyki z apteki, ale trzeba również wówczas pamiętać o dobrej jakości. Nie liczmy natomiast na to, iż z komercyjnych sklepowych produktów mlecznych zyskamy jakiekolwiek korzyści z tego tytułu.

KEFIR WODNY
• 1,5 litra przegotowanej wody i ochłodzonej do temperatury pokojowej
• 2 łyżki kryształków kefiru wodnego,
• 4 płaskie łyżki cukru np. kokosowy ekologiczny (cukier sfermentuje, nie bój się go!)
Wodę zagotuj, następnie ostudź. Wlej do słoika i ostudź. W wodzie rozpuść cukier mieszając drewniana łyżką. Wsyp kryształki i pozostaw na 24-48 godz. przykryte gazą, aby nie pojawiły się muszki. Gdy kefir jest gotowy, zawartość słoika wylej na plastikowe sito umieszczone nad plastikową miską. Kefir przelej do butelek, a kryształki wsyp do kolejnej osłodzonej i wystudzonej wody. Co 24-48 godz. powstaje około 1,5 l kefiru.
Kryształy kefiru wodnego dostaniesz w Polsce pod nazwami algi morskie, kefir wodny lub kryształy japońskie.


4). ZIOŁA
- Polecam rumianek, dla dzieci jest to bardzo dobra opcja, łagodzi stan zapalny. Dla starszych osób dobrze sprawdza się także kocimiętka. Polecam także, dobrą recepturę z tradycyjnej medycyny chińskiej! - mówi Natalia Ulewicz i zdradza przepis.

GUI ZHI TANG WAN / PIAN - idealna na 1 fazę przeziębienia
Na jakie objawy się sprawdza: Ból głowy po wyziębieniu lub przewianiu przez wiatr, obecność potów, które nie przynoszą poprawy, brak gorączki lub niewysoka gorączka, nietolerancja wiatru, awersja do zimna, dreszcze z zimna, ogólne obniżenie odporności.
Wskazania: Pierwsza faza przeziębienia, grypy (z wymienionymi objawami).
Stosowanie: Po przemarznięciu i stwierdzeniu objawów przeziębienia należy jak
najszybciej przyjąć 4-6 tabletek jednorazowo (najlepiej w godzinach okołopołudniowych), wziąć ciepły prysznic i położyć się do łóżka; dodatkowo można wypić szklankę naparu ze świeżego imbiru (kilka plasterków zalać wrzątkiem, pozostawić do zaparzenia na kilka minut i wypić ciepły płyn razem z imbirem) ewentualnie kontynuować 2 x dziennie 3 tabletki, do ustąpienia objawów.



Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. chora #2082050 | 5.60.*.* 6 paź 2016 20:23

    Zadbaj o dietę za najniższą krajową. Jagnięcinę jada się codziennie, dobry tran kupisz za stówę, a kefir wodny to przygotowuję codziennie

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)