8 kroków do zdrowia dzięki diecie i aktywności

2016-10-25 09:28:32 (ost. akt: 2016-10-25 09:52:57)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Dieta i ruch to samo zdrowie. Niby wszyscy o tym wiedzą, ale nadal złe nawyki biorą nad nami górę. Zmieńmy to!

- Coraz więcej osób zdobywa wiedzę na temat żywienia i zdrowia – mówi Natalia Ulewicz, dietetyk kliniczny. W gąszczu informacji często można się pogubić i stracić orientację lub popełnić prosty błąd. Jak tego uniknąć? To kilka zasad, na które warto zwrócić uwagę na co dzień.

1. Nie poddawaj obróbce termicznej orzechów, nasion czy pestek. Kupujesz chlebki migdałowe, ciasteczka z mąki dyniowej czy placuszki z mielonego siemienia lnianego? Musisz zwracać uwagę na zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w tych produktach. Im więcej takich kwasów tłuszczowych, tym szybciej dany produkt się utlenia! Dlatego też chleby, ciasta czy inne wypieki na bazie mąk, np. migdałowej nie są dobrym wyborem. Jedząc go dostarczamy do organizmu trans izomerów kwasów tłuszczowych.

2. Wybierając mięso staraj się szukać tego z dobrego źródła. Najlepiej eko czy bio. Najważniejsza jest jakość! Gdy wybierasz tłuste mięso, koniecznie znaj jego miejsce pochodzenia. Kupujesz mięso w sklepie? Wybieraj te chudsze. Następnie dodawaj do nich porcje tłuszczu (smalec gęsi czy masło klarowane). Skąd pozyskać dobre mięsa? Rozejrzyj się za rolnikiem w swojej okolicy. Warto!

3. Kawa czy herbata nigdy nie powinny być wypijane po posiłku. Najlepiej zrobić przynajmniej godzinną przerwę. Inaczej zaburzasz wchłanianie składników odżywczych.

4. Gotuj ryż bez folii, tak samo kasze. Niepotrzebny plastik z woreczka dostaje się do twojego jedzenia. To samo dotyczy się herbaty ekspresowej. Kleje, które są używane do torebek, również trafiają do twojego organizmu!

5. Mleko bez laktozy. Usłyszałeś, że nabiał to takie wielkie zło i chcesz go odstawić, więc sięgasz po mleka bez laktozy myśląc, że to lepsza opcja. Według mnie nie są dobrym wyborem. W przypadku nabiału wcale nie chodzi zazwyczaj o laktozę (chyba, że mowa o nietolerancji laktozy), ale o kazeinę, czyli białko. To one często okazuje się bardziej problematyczne! W przypadku nietolerancji tylko laktozy, lepiej sięgnąć po mleka roślinne - kokosowe, owsiane, jaglane, itp.

6. Kupujesz sałatę w paczce? Zawsze ją myj, mimo że na opakowaniach jest napisane inaczej. Dzięki temu pozbędziesz się fungicydów.

7. Jedz w spokoju. Większość z nas zna tę sytuację – posiłek i komputer, telefon, telewizor, do tego gazeta. Tak jadamy posiłki. Pamiętaj - jedzenie to proces intymny. Twój układ pokarmowy, hormonalny i nerwowy ściśle ze sobą współdziałają. Jeśli w momencie jedzenia oglądasz telewizję, twój mózg nie wie, co ma robić. Przerabiać informację idącą z ekranu czy kierować procesem trawiennym. W wyniku takiego dylematu proces trawienia jest zakłócony i jesz wtedy więcej niż trzeba.

8. Bądź aktywny, nawet gdy jest zimno! Staraj się jak najczęściej przebywać na świeżym powietrzu! Spacer jest czasem lepszy niż siłownia! Nie używaj filtra i najlepiej zapomnij też o okularach przeciwsłonecznych! Dodatkowo wysiłki fizyczne wykonywane po godzinie 20-21 nie są dobre dla twojego zdrowia, hormonów, a zwłaszcza dla twoich nadnerczy!

Komentarze (2)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. anka #2106629 | 188.146.*.* 5 lis 2016 12:07

    No cóż, do większości zaleceń się nie stosuję, jestem raczej zdrowa, miałam epizod z zaparciami ale to raczej wynik zbyt radykalnej diety, mineły po dicopegu i dobrej diecie w której znalazło się praktycznie wszystko ale z umiarem

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Agnieszka #2097846 | 83.24.*.* 25 paź 2016 22:59

    "Nie używaj filtra i najlepiej zapomnij też o okularach przeciwsłonecznych!" No naprawdę... Jeszcze ktoś to weźmie na serio...

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz