By tłusty czwartek nie był za tłusty

2017-02-21 12:24:52 (ost. akt: 2017-02-21 13:21:47)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Dzień, w którym coś słodkiego jest obowiązkowe zbliża się wielkimi krokami. Kto z nas w tłusty czwartek zastanawia się nad tym, czy zjeść pączka czy też nie? Pewnie wielu z was. Nie bójcie się trochę kalorii, a pączki i faworki zróbcie sami!

Jeden średni pączek waży około 70-80 gram. Oczywiście ilość mikroskładników zależy od receptury, ale średnio ma około 340 kcal, 30 g tłuszczu, 19 g węglowodanów i 3 g białka.

— Jeśli przez większość dni w roku odżywiasz się zdrowo, zjedzenie pączka nie zniszczy waszej pracy. Problem natomiast tkwi w jakości pączków, które jesteśmy w stanie kupić w sklepach — mówi Natalia Ulewicz, dietetyk kliniczny. — Kluczowy jest rodzaj użytego tłuszczu. Nie liczmy na to, że pączki są smażone na oleju kokosowym czy maśle klarowanym. Zazwyczaj używany jest niskiej jakości olej roślinny. Co zawierają takie tłuszcze? Izomery trans, czyli utwardzone tłuszcze roślinne, które podnoszą poziom trójglicerydów, zwiększają ryzyko chorób serca, cukrzycy i otyłości. Wiele badań wskazuje także na ich rakotwórcze właściwości.

Podobnie jest z kupnymi faworkami z maki pszennej. Jedna porcja 50-gramowa to około 330 kcal, 30 g tłuszczu, 17 g węglowodanów i 2 g białka.
— Wartości energetyczne są podobne jak w przypadku pączka. Główne składniki to mąka pszenna typu 500, czyli oczyszczone i mało odżywcze zboże, olej roślinny i spora ilość cukru. Pamiętajmy, iż układ pokarmowy człowieka nie jest przystosowany do przetwarzania dużych ilości cukru w jakiejkolwiek jego postaci: białej czy brązowej (cukier trzcinowy), syropu kukurydzianego, dekstrozy, glukozy, fruktozy, laktozy, maltozy, słodu jęczmiennego, syropu ryżowego czy klonowego, czy syropu z agawy. Lista składników pączków czy faworków sklepowych jest jeszcze bardziej długa i szeroka. Oprócz utwardzonych tłuszczów roślinnych i cukru znajdziemy w nich także: emulgatory, substancje spulchniające, regulatory kwasowości, substancje smakowo – zapachowe, barwniki czy substancje konserwujące — przestrzega dietetyczka.

Jak więc uniknąć tej całej gamy niezdrowych składników? Jest sposób!
— Zachęcam do zdrowej opcji na pączki i faworki! Ostrzegam, że te które proponuje, są tak smaczne, że nie uda się skończyć na jednej sztuce! Pamiętajmy, nie liczy się tylko liczba kalorii, ale także to, skąd te kalorie pochodzą i czy jakiekolwiek składniki odżywcze jesteśmy w stanie pozyskać z danego posiłku. Moje propozycje oprócz tego, ze są smaczne, są także odżywcze i zdrowe — dodaje Natalia Ulewicz.

Zdrowe faworki
Składniki: 150 g maki gryczanej, 100 g maki ryżowej, 40 g mąki kukurydzianej, 3 żółtka, 200 ml kwaśnej śmietany 18%, 1 łyżka masła, szczypta soli, 2 łyżki octu jabłkowego. Do smażenia: olej kokosowy Do posypania: ksylitolowy cukier puder
Przygotowanie: Mąkę przesiej, dodaj masło, żółtka, śmietanę, sól i ocet. Zagnieć jednolite ciasto. Włóż do lodówki na 30 minut. Schłodzone rozwałkuj na około 1-2 mm, wykrawaj prostokąty o wymiarach 12x3 cm. Każdy pasek przetnij pośrodku i przewlecz przez otwór. Smaż na gorącym tłuszczu z obu stron na złoty kolor. Odsącz na ręczniku papierowym. Po wystudzeniu posyp cukrem pudrem. Ostrzegam! Wykonuje się je bardzo trudno, pękają i łamią się w trakcie przekładania, trzeba być ostrożnym!
Przepis na sporo porcji, dlatego warto podzielić je na 4 porcje. Wówczas mamy makroskładniki na porcje: 420 kcal, 55 g węglowodanów, 18 g tłuszczu, 10 g białka + olej kokosowy, na którym smażymy.


Mini pączki serowe
Składniki:
250 g maki ryżowej, 3 jajka, 50 g ksylitolu/erytrytolu lub nawet bez słodzenia, szczypta soli, 250 g zmielonego sera twarogowego tłustego (kozi, krowi lub owczy), 2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia.
Przygotowanie: Jaja ubij z ksylitolem na puszystą masę. Dodaj sól oraz podczas ubijania stopniowo twaróg. Na sam koniec wsyp mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Masa jest dość klejąca? Taka ma być, nie dodawaj więcej maki, bo wyjdą skały, a nie paczki. Formuj kuleczki wielkości orzecha włoskiego i wrzucaj na mocno rozgrzany olej kokosowy. Pączki same się kręcą podczas smażenia. Gdy będą soczyste, wyjmij je na papierowy ręcznik i posyp cukrem pudrem z ksylitolu. Z przepisu wychodzi około 30 mini pączków.
Przepis na 5 porcji po 6 pączuszków na osobę. Makroskładniki na porcje: 340 kcal, 52 g węglowodanów, 9 g tłuszczu, 16 g białka + olej kokosowy, na którym smażymy.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB