Jak zmienić nawyki żywieniowe

2017-04-03 10:19:23 (ost. akt: 2017-04-03 10:25:10)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Wiosna przyszła i pewnie pomyślałaś/-łeś „czas z zrzucić zbędne kilogramy”. Ciepłe okrycia pójdą do szafy, a my odsłonimy swoje niedoskonałości. Jak zmotywować się do działania? Jak zmienić sposób odżywiania? Od czego zacząć? O tym Natalia Ulewicz, dietetyk kliniczny.

- Skoro czytasz ten artykuł to znaczy, że już osiągnąłeś sukces. Gratuluję Ci chęci i motywacji do zmiany – mówi Natalia Ulewicz, dietetyk kliniczny. - Większość z nas wie, co mogłoby robić, by zdrowiej żyć. Teoretycznie wiemy, ile i jak jeść, w jakim stopniu być aktywnym fizycznie. Dlaczego więc na co dzień nie przekładamy tej wiedzy w praktykę? Okazuje się, że sama wiedza nie prowadzi do zmiany zachowania. Musisz nauczyć się poznawać siebie, być uważnym i żyć tu i teraz. Tylko ty możesz dokonać zmiany w swoim życiu, nikt inny.
Na pewno zastanawiasz się, skąd taki temat, skoro miało być o tym jak zmienić nawyki żywieniowe. Dziś nie będziemy mówić o zdrowym żywieniu. Najpierw musisz nauczyć się myśleć. Bo zmiana, zaczyna się w głowie. Jesteś zaskoczony? Problemem, nie jest brak wiedzy na temat żywienia, zdrowia czy treningu. Problemem jest brak działania.

- Jedzenie jest naturalną funkcją organizmu, tak samo jak oddychanie. Jemy tylko w sytuacjach odczuwania głodu. Jemy, aby żyć, a nie żyjemy aby jeść. Musisz nauczyć się jeść w sposób naturalny i swobodny, tak by jedzenie było przyjemnością i nie wiązało się z poczuciem straty lub wyrzeczeń. U wielu osób ból życia, bez jedzenie jest nie do zniesienia, następuje powrót do wypróbowanego i niezawodnego przyjaciela, czyli jedzenia! Wiesz czemu jesz? Chcesz ukryć prawdziwy problem. Ukryć to, co skrywasz przez lata w sobie. Ignorujesz prawdziwe potrzeby – przekonuje ekspertka.

Postaw sobie cel, który będzie możliwy do zrealizowania i będzie tylko twój. To podstawa sukcesu.
- Jeżeli chcesz zmienić coś w swoim wyglądzie, diecie, stylu życia, bo "tak powinieneś" albo dlatego, że prosi cię o to bliska osoba - wpadasz w pułapkę. Z upływem czasu zwykle przestajesz się starać i próbować nowych rozwiązań, zapominasz o swoim prawdziwym celu, o swoich marzeniach. W twoim życiu nie ma autentyczności i energii, pojawia się sprzeciw, znużenie albo zobojętnienie. Już teraz zastanów się, jaki jest twój cel. Zapisz te pytania na kartce. Najważniejsza jest motywacja wewnętrzna. To ty musisz chcieć osiągnąć cel, a nie ktoś inny. Nie mąż, dzieci, czy sąsiadka. To ty musisz wiedzieć, czego chcesz w życiu – kontynuuje dietetyczka.

Czas na listę wymówek. Te też musisz zapisać.
- Dlaczego nie osiągasz celu? Przez wymówki. Po co mam mówić, co masz jeść, a czego nie jeść, skoro i tak nie będziesz tego robić? Bo niby czemu masz to robić, skoro nadal tego nie robisz? Wiem czemu tego nie robisz, pewnie… masz psa, masz dzieci, masz pracę, nie masz czasu, bo to takie pracochłonne... prawda? Walka z kilogramami wiąże się z wieloma emocjami. Zmiana sposobu odżywania początkowo może istotnie wpłynąć na nastrój i poziom energii. Otaczanie się osobami, które to rozumieją lub przechodzą to samo może być motywacją, aby nie przestawać. W każdej walce należy oczekiwać porażek, okresów kiedy dane rozwiązanie przestało działać lub gdy wydaje się, że nic nie działa i jest to zupełnie naturalne. Często jest to moment, w którym się poddajemy i to właśnie wtedy odpowiednie wsparcie może dodać nam sił, aby walczyć dalej – motywuje Natalia Ulewicz.

POKOCHAJ SIEBIE!
Czy wiesz, że nigdy nie będziesz zadowolony jeśli nie pokochasz SIEBIE? Musisz to zrobić, by iść o krok dalej. Bez braku akceptacji swojej osoby nigdy nie osiągniesz sukcesu. Zapomnij o krytykowaniu siebie na rzecz rozwijania w sobie nowych umiejętności świadomego jedzenia. Jeśli robisz jedną rzecz "tu i teraz" to rób ją w sposób świadomy i uważny. Pamiętaj, by Twojej pracy towarzyszyły uśmiech i radość.

ZOSTAŃ SWOIM DORADCĄ
To my jesteśmy swoim najlepszym doradcą, jeśli tylko pozwolimy, aby nasze ciało mogło się z nami komunikować. Nasz organizm nieustannie wysyła nam komunikaty w postaci uczuć, głodu, symptomów czy dolegliwości. Musimy się nauczyć je odczytywać. Warto zastanowić się jakie jedzenie daje nam energię, kiedy czujemy głód, kiedy jemy mimo braku głodu, co sprawia, że czujemy się dobrze.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB