Trzy porady dietetyka, które musisz poznać przed latem

2017-06-07 14:39:33 (ost. akt: 2017-06-07 15:30:47)

Autor zdjęcia: pixabay.com

Podziel się:

Chcesz poprawić formę przed latem? Zrzucić kilka kilogramów, żeby lepiej wyglądać na plaży? A może sprawić, by włosy i paznokcie wyglądały na zdrowsze? To proste! Wystarczy, że połączysz w diecie świeże soki z odpowiednimi produktami. Dietetyk Anna Czyż podpowiada, jak przygotować idealny jadłospis, by osiągnąć trzy korzyści dla zdrowia i urody.

Korzyść 1: Poprawa aktywności fizycznej i intelektualnej
Świeży sok marchwiowy łącz z 500 gramami świeżych warzyw i owoców dziennie, bogatymi w witaminę C, takimi, jak: papryka, kapusta, natka pietruszki, czarna porzeczka, kiwi, cytrusy i truskawki. W jadłospisie nie zapomnij również o bogatych w witaminę E olejach roślinnych, w szczególności o słonecznikowym.
- Pamiętajmy jednak, by taki sok pić w ciągu jednego dnia, by miał jak najkrótszy kontakt ze światłem i tlenem. Są to bowiem czynniki, które negatywnie wpływają na wchłanianie się zawartej w tym soku witaminy A - tłumaczy Anna Czyż, dietetyk marki Witmar produkującej soki.

Z kolei świeżym sokiem jabłkowym popijaj dania przygotowane z produktów bogatych w magnez (orzechy, kasza gryczana, naturalne kakao, natka pietruszki, musli) oraz z witaminę B6 (mięso, ryby, pełne ziarna zbóż, banany, warzywa liściaste, nasiona roślin strączkowych) lub wykorzystuj go jako dodatek do potraw. Świeży sok z jabłka z granatem podawaj zaś przy posiłkach przygotowywanych z zielonych warzyw, kaszy gryczanej, ciecierzycy i pestek dyni.

Przykładowe jadłospisy:
Śniadanie: jajecznica, chleb żytni z masłem, pomidory, kiwi na deser
Drugie śniadanie: pół butelki soku marchewkowego Witmar, płatki owsiane z mlekiem kokosowym, orzechami i kakao
Obiad: duszona wołowina, kasza jaglana, buraczki, pomarańcza na deser
Podwieczorek: pół butelki soku marchewkowego Witmar, grahamka z masłem orzechowym
Kolacja: sałatka z fasoli, pomidorów suszonych, kaszy bul-gur, natki pietruszki z olejem słonecznikowym

Śniadanie: płatki ryżowe na soku jabłkowym Witmar z rodzynkami, cynamonem, miodem i orzechami włoskimi
Drugie śniadanie: kanapka z jajkiem, sałatą i ogórkiem
Obiad: gulasz z soczewicą, papryką i marchewką, parowane ziemniaki
Podwieczorek: koktajl z mleka kokosowego, naturalnego kakao, masła orzechowego i banana
Kolacja: sałatka z kaszy, kurczaka, szpinaku z kukurydzą, selerem naciowym, sok jabłkowy Witmar do popicia

Śniadanie: musli z kiwi i borówkami, pestki dyni
Drugie śniadanie: sałatka z makaronu gryczanego z liśćmi szpinaku, pieczoną polędwiczką wieprzową, papryką, sok z jabłek z granatem Witmar
Obiad: placuszki z cieciorki, mąki gryczanej, z sałatką z pomidorów i natki pietruszki
Podwieczorek: sok z jabłek granatem Witmar, domowa galaretka z truskawek
Kolacja: kanapka z żytniego chleba z pasztetem z pestek dyni, z papryką


Korzyść 2: Wspomaganie odchudzania i zdrowego trybu życia
Świeże soki z marchwi oraz z jabłek z granatem łącz z produktami o dużej zawartości białka, na przykład z jajkami, chudym mięsem i rybami. - Pamiętajmy jednak, by po soku z marchwi nie jeść otrębów lub produktów, które powstały z dużych ilości mąki razowej oraz przetworzonych produktów mięsnych, ponieważ utrudniają one przyswajanie witaminy A - przestrzega dietetyk.

Z myślą o odchudzaniu warto pić również świeży sok jabłkowy, łącząc go ze świeżymi warzywami oraz wodą, pitą często i w niewielkich ilościach oraz naparem z pokrzywy. - Tego rodzaju dieta jest szczególnie zalecana na początku odchudzania czy wprowadzania jakichkolwiek zmian w odżywaniu, ponieważ bardzo dobrze wspomaga ona usuwanie toksyn i obrzęków oraz przyspiesza przemianę materii - tłumaczy ekspertka marki Witmar.

Przykładowe jadłospisy:
Śniadanie: twarożek z olejem lnianym, ogórkiem i rzodkiewką, pumpernikiel
Drugie śniadanie i podwieczorek: koktajl z soku marchewkowego Witmar, pomarańczy, awokado i roszponki
Obiad: indyk pieczony, ciemny ryż, surówka z kapusty kiszonej
Kolacja: omlet z cukinią

Śniadanie: koktajl z soku jabłkowego Witmar, malin i awokado
Drugie śniadanie i podwieczorek: sałatka z tuńczyka, natki pietruszki, roszponki, papryki, nasion słonecznika
Obiad: kasza gryczana z duszonym porem, brokułami, sos jogurtowy
Kolacja: Tzatziki z twarożkiem i ogórkiem, słupki z marchewki, kalarepki

Śniadanie: owsianka z borówkami i pestkami dyni
Drugie śniadanie i podwieczorek: pudding chia (sok z jabłek z granatem Witmar z 4 łyżkami nasion chia, całość rozdzielona na 2 pojemniki, na wierzchu 2 łyżki niskotłuszczowego serka homogenizowanego)
Obiad: polędwica wieprzowa duszona z pieczarkami, sałatka ze szpinaku, papryki i pesto z natki pietruszki
Kolacja: zupa krem z brokułów, z prażonymi pestkami dyni, natka pietruszki


Korzyść 3: Poprawa wyglądu skóry, włosów i paznokci
Świeży sok z marchwi powinno się łączyć z tłuszczami roślinnymi i zwierzęcymi (olejami, orzechami i tłustymi rybami) oraz produktami bogatymi w cynk (naturalne kakao, wołowina, wątróbka, orzechy, jajka, produkty zbożowe z pełnego ziarna). – Unikajmy zaś dań mocno przysmażonych na grillu – radzi Anna Czyż. - Związki, które wytwarzają się podczas takiego przygotowywania posiłków, widoczne pod postacią tak zwanej czarnej skórki, pogarszają przyswajalność witaminy A. Ponadto są rakotwórcze.

Sok jabłkowy warto zaś podawać razem ze świeżymi owocami i warzywami, olejami roślinnymi, orzechami i nasionami. – Takie zestawienie to przede wszystkim oczyszczająca kuracja dla skóry. Pomaga ją nawilżyć i nawodnić, zlikwidować obrzmienia, przyspieszyć gojenie oraz poprawić koloryt – tłumaczy dietetyk.

Amatorzy świeżego soku z jabłek z granatem powinni zaś dodawać do jadłospisu więcej produktów bogatych w witaminę E (pestki dyni, słonecznika, oleje z tych nasion), witaminę A (marchew, morele, jarmuż, dynia, wątróbka) oraz cynk (kakao, wołowina, orzechy).

Przykładowe jadłospisy:
Śniadanie:
smoothie z soku marchewkowego Witmar, jabłek z dodatkiem oleju słonecznikowego
Drugie śniadanie: sałatka z jarmużu, pomidorków koktajlowych, orzechów włoskich i sera typu feta
Obiad: zupa-krem brokułów z ciemnym makaronem i prażonymi pestkami dyni
Podwieczorek: grejpfrut, truskawki
Kolacja: potrawka z pieczarkami, soczewicą i pomidorami

Śniadanie: pudding z tapioki, soku jabłkowego Witmar, maliny, olej kokosowy
Drugie śniadanie: sok jabłkowy, marchewki, orzechy
Obiad: zupa krem z pomidorów
Podwieczorek: pomarańcza, gruszka
Kolacja: gotowane warzywa z dressingiem na bazie oleju i ziół

Śniadanie: sałatka z jajka, kaszy jaglanej, pomidorków koktajlowych, kukurydzy, szpinaku, z olejem z pestek dyni
Drugie śniadanie: sok z jabłek z granatem Witmar, ciastka z kakao i orzechami
Obiad: parowane bataty, kurczak duszony w warzywach
Podwieczorek: domowa galaretka z soku z pomarańczy z miodem, na wierzchu kawałki truskawek
Kolacja: naleśnik z mąki gryczanej i jaglanej z musem z awokado, gotowanych brokułów, czosnku, suszonych pomidorów, natki pietruszki

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB