By schudnąć, trzeba zdrowo jeść

2017-10-05 12:00:00 (ost. akt: 2017-10-05 19:11:28) Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: arch.prywatne

Podziel się:

Samo liczenie kalorii nie wystarczy, by zrzucić kilogramy. Wartość kaloryczna naszych posiłków to tylko wierzchołek góry lodowej. U jej podstawy znajdują się makroskładniki oraz źródła, z których je czerpiemy. Jak przygotowywać zdrowe posiłki? Radzi Agnieszka Mendelska, dietetyk z Akademii Zdrowego Odżywiania.

Czym są makroskładniki?
- To białka, tłuszcze i węglowodany. Znajdują się w różnych proporcjach we wszystkich produktach spożywczych. Są one niezbędne dla organizmu i muszą być dostarczone we właściwych proporcjach. Węglowodany i tłuszcze
dają nam energię, a białka pełnią rolę budulcową.

Jak dobrać proporcje?
- Jest to sprawa jak zawsze bardzo indywidualna, ale możemy ogólnie przyjąć, że osoba zdrowa, umiarkowanie aktywna fizycznie powinna mieć w swojej codziennej diecie około 55-60% węglowodanów, białka powinny stanowić 10-15%, a tłuszcz 25-30%. Oznacza to, że w przykładowej diecie o wartości kalorycznej 1800 kcal, 990-1080 kcal powinny stanowić węglowodany, białka 180-270 kcal, a energia z tłuszczów to 450- 540 kcal.

Same liczenie kalorii nie wystarczy by schudnąć, prawda?
- Oczywiście, że nie. Najważniejsze są źródła, z których czerpiemy makroskładniki. Dobre źródła węglowodanów to kasze, ryż, ziemniaki, mąka pełnoziarnista, źródła białka to mięso białe i czerwone, ryby tłuste i chude, jaja i nabiał. Źródła tłuszczów to oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej kokosowy, rzepakowy i inne) i zwierzęce (masło, smalec). Polecam oleje roślinne do stosowania tylko na zimno (z wyjątkiem kokosowego lub inne rafinowane przeznaczone do wysokich temperatur). Zdrowe tłuszcze znajdziemy także w nasionach i orzechach oraz tranie. Musimy wystrzegać się cukrów prostych, ale tych rafinowanych – dodanych do produktów spożywczych. Naturalne cukry znajdziemy w owocach, które mają
dodatkowo dużo witamin i soli mineralnych. W naszej diecie powinno być dużo warzyw. Wiele z nich możemy jeść w dowolnych ilościach. Nasza dieta musi być zbilansowana, bogata w mikro- i makroelementy.

Akademia Zdrowego Odżywiania to nowe miejsce na mapie Olsztyna. To nowoczesna poradnia dietetyczna zajmująca się dietoterapią dorosłych, młodzieży oraz dzieci. Przyjdź i poradź się Agnieszki Mendelskiej, co zrobić, by lepiej się czuć i zdrowiej odżywiać!
* Dietoterapia nadwagi i otyłości, cukrzycy typu II.
* Leczenie innych schorzeń dietozależnych.
* Dietoterapia kobiet planujących ciążę, ciężarnych (leczenie cukrzycy ciążowej), dietoterapia kobiet karmiących.
* Dietetyka sportowa, doradztwo suplementacyjne.

Dni i godziny otwarcia poradni
wtorek, czwartek – godz. 10-18
W każdy pierwszy wtorek miesiąca – bezpłatne konsultacje.

Tel. 791 763 525
agnesfit.olsztyn@gmail.com
Gabinet znajduje się przy gabinecie stomatologicznym Lident
ul. Pstrowskiego 14L/2 (obok dużego Tesco)

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB