By nie bać się przeziębienia

2017-11-29 14:31:09 (ost. akt: 2017-11-29 14:51:17)

Autor zdjęcia: Fotolia.com

Podziel się:

Jak wzmocnić odporność? – pytanie to zdaje się być jedną z najczęściej wyszukiwanych fraz w przeglądarkach internetowych jesienią i zimą. Mając na uwadze fakt, że odporność należy wzmacniać cały rok, a nie tylko sezonowo, przygotowałem kilka prostych sposobów, by tego dokonać – zapewnia Tomasz Chudziński, dietetyk kliniczny.

Odporność w najprostszym tego słowa znaczeniu to nic innego jak zdolność organizmu do radzenia sobie z obcymi mikroorganizmami powodującymi choroby czy różne schorzenia. Posiadając dobrze rozwinięty system odpornościowy, zdecydowanie rzadziej zapadamy na choroby, nabyte infekcje przechodzimy łagodniej, a ich częstotliwość jest zdecydowanie mniejsza. Co zatem zrobić, by skutecznie uchronić się przed infekcją? Oto 3 proste zasady.

1. ZWRÓĆ UWAGĘ NA TO, CO SPOŻYWASZ.
Dostarczanie odpowiedniej ilości i dobrej jakości żywności jest niezwykle ważne w utrzymaniu wysokiej odporności organizmu — mówi Tomasz Chudziński i wylicza:

* Do diety włącz cytrusy, brokuły, natkę pietruszki, paprykę, porzeczki czy szpinak. Zawierają witaminę C, która pobudza produkcję interferonu, substancji pomagającej skutecznie rozprawić się z zarazkami.

* Produkty takie jak banan, kiełki pszenicy, jaja, awokado, ryby słodkowodne, drób, wołowina, ziemniaki zapewniają dostarczenie dziennej dawki witaminy B6, której obecność jest niezbędna do produkcji przeciwciał i erytrocytów.

* Witamina E z kolei stanowi silny przeciwutleniacz, skutecznie zwalczający wolne rodniki tlenowe. Znajdziemy ją m.in. w orzeskach ziemnych, nasionach słonecznika, szpinaku, olejach roślinnych, marchwi.

* Nie należy również zapominać o witaminie A, która m.in. wpływa na zwiększenie ilości wytwarzanych ciał odpornościowych, zapewnia prawidłową czynność tkanki nabłonkowej czy chroni organizm przed infekcjami (szczególnie dróg oddechowych). Dobrym jej źródłem są produkty nabiałowe (mleko, sery, masło) oraz podroby.


2. KORZYSTAJ Z DOBRODZIEJSTW NATURY.
Zioła również są znane ze swoich pozytywnych właściwości. Po które warto siegnąć? Te są godne uwagi:
* ślaz leśny — działa nawilżająco, rozluźniająco, a także zmiękczająco na błony śluzowe podczas ataków kaszlu czy kataru,
* kwiat brzozy — napar ma działanie rozgrzewające, zwiększa przy tym potliwość (szczególnie doceniany jest prz objawach grypy i przeziębieniach przebiegających z wysoką gorączką, działa również moczopędnie, więc
z powodzeniem może być wykorzystywany przy współistniejących obrzękach),
* owoc jarzębiny — jest bogatym źródłem antyoksydantów oraz witamin
spełniających kluczową rolę w kreowaniu odporności – A i C, usprawnia
również prace nerek i łagodzi stan zapalny błon śluzowych,
* czarny bez — jego owoce mają działanie antyoksydacyjne, wiąże się to tak jak w przypadku jarzębiny, z zawartością odpowiednich ilości witamin oraz flawonoidów, napar z kwiatów natomiast działa wzmacniająco w stanach przeziębienia i infekcji,
* pokrzywa — zawiera pełny profil witamin, które wspomagają odporność i funkcjonowanie białych ciałek, jest dobra nie tylko w przypadku zachorowania, ale także podczas profilaktyki, ponieważ poprawia funkcjonowanie układu krwionośnego, wzmacnia włosy, paznokcie i skórę oraz działa moczopędnie.


3. NIE BÓJ SIĘ MIODU!
— Każdy z nas powinien profilaktycznie przyjmować łyżkę miodu dziennie, jeżeli stan zdrowia na to pozwala. Drogocenny wyrób pszczeli stanowi bogactwo witamin, mikroelementów, a także cennych enzymów (przykładowo oksydaza glukozowa) mobilizujących do walki system odpornościowy. Dobrą kuracją wzmacniającą (możliwą do stosowania również u dzieci powyżej 5. roku życia) jest spożywanie propolisu będącego wyciągiem z kitu pszczelego. Podaż 3 razy dziennie po 15 kropli przed jedzeniem przez okres 4 tygodni postawi was na nogi! — zapewnia Tomasz Chudziński.


MIKSTURY WZMACNIAJĄCE
* Syrop czosnkowy na przeziębienie
Przygotuj blisko 40 g czosnku, a następnie zmiażdż go i wyciśnij sok. Uzyskany płyn wymieszaj z 80 ml wody i 80 g miodu. Pij łyżkę syropu wieczorem. Dodatek czosnku może spowodować obniżenie ciśnienia krwi, dlatego osoby z niskim ciśnieniem powinny stosować syrop ostrożnie.

* Napój z imbiru na odporność
Cienko pokrojony kawałek korzenia zalej 1/2 l wody i gotuj na małym ogniu przez 20 minut. Przecedź, poczekaj, aż płyn stanie się ciepły (nie gorący) i dodaj łyżkę miodu, sok z połowy cytryny oraz szczyptę cynamonu. Dokładnie wszystko wymieszaj.

* Napój rozgrzewający na chłodne dni
Czubatą łyżkę sproszkowanego imbiru, łyżeczkę kardamonu i goździki (5-6) zalej 0,5 l gorącej wody i odstaw do wystudzenia. Kilka gałązek rozmarynu (może być również suszony) umyj, zalej dwoma łyżkami miodu i rozcieraj, aż puści sok. Wymieszaj dokładanie z łyżeczką kurkumy i sokiem z jednej pomarańczy. Kiedy napar z imbiru wystygnie, połącz wszystkie składniki. Przecedź przez gęste sito lub gazę. Pij ciepłe, ale nie gorące.

Komentarze (1)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. bolo #2389600 | 88.156.*.* 3 gru 2017 14:12

    PIJCIE PYŁEK KWIATOWY (PSZCZELI)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz