Dieta owocowa: plusy i minusy

2018-05-24 10:00:00 (ost. akt: 2018-05-24 10:22:39)

Autor zdjęcia: Inventsolutions / Freepik

Podziel się:

Dieta owocowa jest modna nie tylko wśród celebrytów. Jakie są zasady tej diety? Czy warto ją stosować? Jakie są efekty? Czy na dłuższą metę jest właściwa dla organizmu? Takie pytania zadają sobie ci, którzy mają głównie owoce w swoim menu.

Wśród wszystkich rodzajów żywności to owoce zakorzeniły się w naszej świadomości, jako te najsmaczniejsze i zdrowe. Przepełnione witaminami i mikroelementami, świeże, soczyste, pełne smaku i słońca, poprawiają zarówno samopoczucie, jak i wygląd. Szybko wykorzystano te zalety do stworzenia diety owocowej, czyli diety polegającej na spożywaniu wyłącznie owoców. Niektóre pozwalają sięgać tylko po owoce świeże, inne dopuszczają także gotowane, duszone i soki owocowe, jeszcze inne skupiają się na jednej kategorii owoców i opierają się np. wyłącznie na cytrusach.

Owoce są bogate w witaminy, sole mineralne i antyutleniacze. Dzięki temu poprawiają funkcjonowanie układu pokarmowego, pobudzają odnowę wszystkich komórek organizmu, poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci, a także dodają energii i humoru. Czy pozwalają stracić kilka zbędnych kilogramów? Oczywiście, będąc na diecie owocowej i przestrzegając jej rygorystycznie, prawdopodobnie zauważymy także różnicę na wadze — tak jak na każdej diecie, podczas której spożywać będziemy mniej kalorii niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie. Dietetycy zwracają jednak uwagę, że jest to spadek pozorny, związany z utratą wody z organizmu i prowadzący do efektu jo-jo. Owoce nie zawierają także białka, zatem organizm, zamiast spalać tkankę tłuszczową, spala zapasy białka, zmagazynowanego w mięśniach. Białko odpowiada również za uczucie sytości, dlatego dieta owocowa prowadzić może do rezultatów zgoła odmiennych niż zakładane, uczucie głodu sprzyja sięganiu po kolejny owocowy posiłek, a tym samym po kolejne kalorie.

Zaletą owoców, poza bogactwem witamin i wartości odżywczych, są także ich właściwości oczyszczające. Owoce zawierają bowiem frakcje błonnika – pektyny, które pomagają oczyszczać jelita z resztek pokarmowych, jednocześnie obniżając poziom cholesterolu we krwi. Szczególnie warto sięgać po cytrusy, które mają właściwości wiązania toksycznych metali, a potem usuwania ich z organizmu. Niestety, na niekorzyść diety owocowej przemawia cukier, którego owoce zawierają całkiem sporo. Zjadając duże ilości owoców, nie jesteśmy w stanie kontrolować jego poziomu, co w dłuższej perspektywie może spowodować szkody.
Wydaje się zatem, że tak jak w przypadku każdej diety, kluczem do sukcesu jest zdrowy rozsądek. Długotrwała dieta oparta wyłącznie na owocach przyniesie więcej szkody niż pożytku, ale sensowne wprowadzenie do codziennego menu owoców i dobrej jakości soków owocowych bez wątpienia pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i funkcjonowanie.
na podstawie: materiały prasowe






Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB