Twarzą w twarz z trenerem

2018-10-17 13:09:22 (ost. akt: 2018-10-18 20:52:13) Artykuł sponsorowany

Autor zdjęcia: arch. Body Perfect

Podziel się:

Nie masz czasu na zajęcia grupowe? Wolisz ćwiczyć sam? Chcesz mieć lepsze efekty? Wybierz trening personalny. Instruktor przygotuje dla ciebie indywidualny plan treningowy, a podczas ćwiczeń przypilnuje, byś wykonywał je prawidłowo. Trener stanie się twoim przyjacielem, motywatorem, dzięki niemu osiągniesz upragniony cel. Jak wybrać tego najlepszego?

Coraz więcej osób korzysta z opieki trenerskiej, współpracuje z trenerami personalnymi – razem z nimi szlifuje formę bądź też konsultuje dobór ćwiczeń.
Wszystko po to, by uzyskać zamierzony cel.
- Często spotykamy się z opinią, że trener jest niepotrzebny, gdyż jego rola sprowadza się do odliczania kolejnych powtórzeń losowo dobranego ćwiczenia podczas sesji treningowej. To nieprawda. Tak jak w każdym zawodzie, mamy z
jednej strony osoby, które cechują się odpowiednią wiedzą, umiejętnościami oraz świetną intuicją w dobieraniu rozwiązań dla osób ćwiczących, a po drugiej stronie barykady stoi jedynie odpowiednio skonstruowany model sprzedażowy i świetne umiejętności, ale prowadzenia profili w social mediach – przekonują trenerzy Body Perfect.

Czym więc powinien charakteryzować się dobry trener i jak go rozpoznać ? Oto 4 podpowiedzi trenerów z Body Perfect.

1. Trener musi wiedzieć, o czym mówi
Jakiekolwiek zalecenie powinno zostać poddane w wątpliwość, nawet gdy ufamy danej osobie. Dlaczego? Gdyż w ten sposób możemy choć spróbować przeanalizować na własną rękę, czy dana porada lub rozwiązanie w ogóle
ma cień szansy, aby być skategoryzowane jako „rozsądne” i „bezpieczne”. Niestety, i ta metoda ma wady, gdyż nie mając podstawowej wiedzy na temat fizjologii naszego ciała możemy niczym przysłowiowa ryba połknąć haczyk zarzucony przez dobrego manipulanta, który techniki przekonywania do siebie ludzi opanował do perfekcji. Zalecamy więc, aby zdobywać wiedzę o tym, co w nas siedzi i jak to działa, gdyż to nasze ciało, nasze zdrowie i mamy je tylko jedno, a części zamienne nie tak łatwo znaleźć jak w przypadku samochodu... Powinna zapalić się nam ostrzegawcza lampka, gdy trener nie potrafi w sensowny sposób wytłumaczyć, dlaczego mamy robić tak, a nie inaczej.

2. Niekoniecznie wygląd
Ronnie Coleman, były mistrz świata, a dokładniej zdobywca najbardziej prestiżowej nagrody w sportach sylwetkowych, czyli tytułu Mistera Olympia, był zdziwiony, gdy trener zakazał mu spożywania dodatkowej porcji majonezu do jego zestawu w znanej restauracji typu fast food na 8 tygodni przed zawodami. Żeby podkreślić to, jak był zbudowany, warto wspomnieć, że ów tytuł zdobył 8 razy z rzędu, co stanowi rekord wszechczasów. Po co nam ta informacja? Otóż wygląd niekoniecznie przekłada się na wiedzę i umiejętności trenerskie. Osoby cechujące się świetną sylwetką są też przeważnie bardziej uwarunkowane genetycznie do rozbudowy masy mięśniowej czy utrzymywania niższego poziomu tkanki tłuszczowej. Nie jest to regułą, ale wygląd zdecydowanie nie powinien być głównym kryterium branym pod uwagę przy wyborze trenera.

3. Dopasowywanie się do sytuacji ćwiczącego
Trener, który daje zalecenia całkowicie nieżyciowe i niepraktyczne dla danej osoby, nie jest dobrym trenerem. Nawet najlepszy plan żywieniowy czy treningowy nie będzie skuteczny, jeśli nie będziemy się go trzymać. Zawsze pod uwagę powinna być brana sytuacja życiowa i zawodowa klienta. Dwie osoby o tych samych parametrach i tym samym celu często mogą mieć inne zalecenia ze względu na czynniki, które dobry trener zawsze bierze pod uwagę. Wszystko sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: „Czy nowe zasady są możliwe do utrzymania przez założony czas?”. Wiadomo, że trzeba zmienić pewne rzeczy, jak styl odżywiania czy poziom aktywności fizycznej, co często wiąże się z wyrzeczeniami, szczególnie na początku. Ale z pewnością nie powinno to być wywracanie całego życia do góry nogami. Bierzmy więc pod uwagę nasze możliwości i dozujmy zmianę, gdyż małymi kroczkami można też uzyskać zamierzony cel. A trener zalecający nam ważenie każdego grama ryżu oraz trzymanie się dzień w dzień tego samego jedzenia, bez możliwości zjedzenia nawet kawałka ciasta czy obiadu poza domem raz na jakiś czas, nie jest najlepszym wyborem. Oczywiście gdy nasz kawałek ciasta raz na jakiś czas oznacza jedzenie go codziennie lub porcja ma wielkość całej blaszki, to wyeliminowanie go całkiem jest sensownym rozwiązaniem. Wracając do meritum, umiejętność trafnego doboru zaleceń jest na wagę złota.

4. Egzotyczne kraje na wakacje, egzotyczne potrawy, to może i egzotyczny plan treningowy?
No właśnie, przysiady na bossu, pompki na linach, fikołki i akrobacje na kółkach gimnastycznych, dziesiątki rodzajów ćwiczeń na mięśnie brzucha. Czasami zastanawiamy się, czy to trening siłowy, który poprawić ma naszą sprawność i sylwetkę, czy może już trening akrobacji podniebnych lub konkurs na możliwie jak najbardziej błędną i sprzeczną z mechaniką ciała technikę wykonywania danego ćwiczenia. Egzotyczne ćwiczenia nie dość, że są w większości kilkukrotnie mniej skuteczne, to dodatkowo stanowią bardzo kontuzjogenną grupę ćwiczeń. Weźmy jako przykład, nadal modne, przysiady na bossu. Czy jest to złe ćwiczenie? I tak i nie. Kiedy jest więc złe? Gdy naszym celem jest sylwetka, nauka stabilności, prawidłowego poruszania się, budowa siły, wzmacnianie się. Dlaczego? Stopa ustawiona jest w złej pozycji, co za tym idzie — staw kolanowy i biodro również. Mamy nieoptymalną pozycję, co ograniczać będzie nas w intensywności treningu i będzie też obarczone dużym ryzykiem kontuzji. Stabilność na bossu? Nigdzie na co dzień nie mamy takich warunków podłoża jak na bossu. Nasze ciało zapamiętuje schematy i je odtwarza. Przysiady na bossu nie przekładają się na stabilność naszego aparatu ruchu, więc prawidłowo poruszać się też nie będziemy. Nie dajmy się jednak zwariować, wszystko może mieć swoje miejsce, gdy dozowane jest w odpowiedni sposób i w odpowiednim celu. Bawmy się tym. Pamiętajmy, dobre podstawy i prawidłowe wykonywanie ćwiczeń są najważniejsze. Poza tym dobry trener dba o rozwój fundamentów treningu, ale też potrafi wpleść rzeczy, które urozmaicą zajęcia. Coś dla duszy i coś dla ciała.

http://m.wm.pl/2018/10/orig/schowek01-497611.jpg

Komentarze (2)

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. szczera #2604714 | 37.47.*.* 18 paź 2018 08:43

    Owszem, Pati śliczna dziewczyna :)

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. observer #2604196 | 88.156.*.* 17 paź 2018 13:50

    Śliczna jest ta Nike... Pozdrawiam.

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)