7 grzechów głównych ludzi z otyłością i nadwagą

2019-05-16 10:42:12 (ost. akt: 2019-05-16 10:50:11)

Podziel się:

Pomimo panującego trendu na bycie fit i pojawienie się na rynku wielu trenerek celebrytek, które świecą przykładem jak żyć zdrowo, otyłość jest prawdziwa epidemia, z którą zmagają się nie tylko Stany Zjednoczone czy Wielka Brytania, lecz wszystkie kraje na każdym z kontynentów, czyli także Polska.

Co więcej, wzrost częstości występowania nadwagi i otyłości obserwuje się we wszystkich grupach wiekowych, bez względu na płeć. W Polsce szczególnie niepokoi tempo wzrostu otyłości, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Z nadwagą zmagają się już przedszkolaki, a nie tylko dzieci w wieku szkolnym.

Oto siedem grzechów głównych ludzi z nadwagą, które definiuje Magdalena Daszkiewicz, promotorka zdrowia i autorka programu motywacyjno-odchudzającego Projekt 5D.

1. Objadanie się bez względu na porę



Okazuje się, że jesteśmy w pewien sposób predysponowani do otyłości. Nasze geny kształtowały się w warunkach, kiedy musieliśmy walczyć o pożywienie, czyli też i przetrwać bez niego przez pewien czas. Dziś mamy jedzenie w zasięgu ręki, nie musimy się o niespecjalnie starać, posilamy się, kiedy chcemy. Do tego przyczynia się dynamiczny rozwój sektora gastronomicznego. Bary i restauracje są dziś na każdym kroku, oferują jedzenie o każdej porze dnia i nocy, z dowozem do biura i domu. Geny pozostały natomiast te same, czyli nie nadążyły za zamianą stylu życia. To robi swoje. Objadamy się nieracjonalnie, nie planujemy posiłków, nie celebrujemy ich jak kiedyś. Odstępy między posiłkami są nieregularne, często zapominamy o śniadaniu, a od popołudnia do nocy wpychamy w siebie co popadnie.

2. Brak ruchu


Spędzamy godziny przy biurkach, w samochodach, korkach i przed telewizorem. Dzieci zamiast bawić się na podwórku w podchody, czy grać w koszykówkę, wolą spędzać czas wolny z tabletem czy smartfonem w ręku. Już nawet hulajnogi rozstawione do użytku w największych miastach w Polsce są elektryczne i zaczynają zastępować rowery. Zamiast spaceru po parku wolimy spacer po galeriach handlowych, choć to wciąż jakaś forma ruchu. W Projekcie 5D radzimy, by zamienić samochód na rower chcąc dojechać do pracy, zamiast schodów ruchomych pokonać te tradycyjne i nawet wykonując pracę biurową, pozwolić sobie na 15 minutową przerwę na wykonanie kilku ćwiczeń pozwalających przyspieszyć tętno i przemianę materii.

3. Fast food mania



Fast food, to żywność sporządzana na szybko, co w wielu przypadkach oznacza wysoki stopień jej przetworzenia, duże ilości węglowodanów w tym cukrów, niezdrowych tłuszczów czy soli. Ponadto, cechuje ją wysoka kaloryczność i zwykle bardzo niska zawartość składników odżywczych. Przeciętny hamburger dostarcza średnio 800 kcal, czyli około 1/3 zalecanej dziennej dawki kalorii do spożycia. Nie jest tajemnicą, że to właśnie jedzenie typu fast food jest głównym czynnikiem wywołującym dzisiaj falę otyłości na całym świecie. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że nadwaga czy otyłość mogą prowadzić do wielu różnorodnych schorzeń, będących zagrożeniem nie tylko dla naszego zdrowia, ale nawet życia.

4. Alkohol i puste kalorie



Wiele pań dbających o swoją linię i przeliczających na kalorie każdy zjedzony kawałek ciasta, jednocześnie nie baczy na to, co pije. Podobnie jest z mężczyznami, którzy troszczą się o sylwetkę. Tymczasem nadmierna ilość wina albo piwa mogą zniweczyć wszelkie wysiłki tych, którzy chcą wyglądać dobrze, a mają skłonności do nadwagi. Choć mało kto się nad tym zastanawia, nawet niewielkie ilości alkoholu to kalorie, które mogą prowadzić do otyłości.

5. Cukier



Można zadać pytanie, co mają otyłość czy nadwaga wspólnego z cukrem? Przecież spożywamy go od zawsze, dlaczego więc nagle powoduje u nas choroby? To, co uległo zmianie przez stulecia, to fakt, że w XX wieku zaczęliśmy konsumować cukier w ogromnych, dużo większych niż do tej pory ilościach. Jakiego rodzaju uszkodzenia może wywołać to w naszym organizmie?
Naukowcy odkryli istnienie hormonu o nazwie leptyna, odpowiedzialnego za poczucie sytości. Jedząc zbyt dużo słodyczy, nasz mózg ma problem z rozpoznaniem „sygnałów” wysyłanych nam przez leptynę, która zostaje zagłuszona przez nadmierną ilość cukru we krwi. To powoduje, że zjadamy więcej, gdyż dłużej czujemy się głodni.
Za duża ilość cukru we krwi powoduje z kolei problemy z trzustką, która jest odpowiedzialna za produkcję insuliny. Im więcej cukru płynie w twoich żyłach, tym bardziej intensywnie trzustka musi pracować. I im więcej „paliwa” tym wcale nie jest nam lepiej – nadmierna ilość cukru powoduje otyłość, cukrzycę, choroby serca i tzw. zespół metaboliczny, który może prowadzić m.in. do miażdżycy. Do tego dochodzą problemy z wątrobą – wszystkie te choroby spowodowane są właśnie przez cukier.

6. Dietomania



Dietomaniacy, to osoby, które całe życie są na diecie. Zdają sobie sprawę ze swojej nadwagi i z tego, że powinni ograniczyć ilości spożywanych pokarmów. Odchudzają się więc przez kilka dni w tygodniu, a potem rzucają się na smakołyki. Nie muszą zresztą zjeść bardzo dużo. Wygłodzony organizm wyciągnie z pożywienia każdą kalorię. „Nałogowcy” szybko więc z powrotem przybierają na wadze i koło się zamyka.

7. Smutek



Smutek jest jedna z przyczyn nadwagi. Ludzie, którzy się z nim zmagają jedząc, czują się lepiej, poprawiają sobie humor. Niestety, czasami zajadają słodyczami smutki wynikające z ich własnej nadwagi. I znowu koło się zamyka…

PROJEKT 5 D


Projekt 5D ma na celu propagowanie zdrowego stylu życia, zmiany nawyków, poprawy komfortu życia. Polega na wprowadzaniu pozytywnych transformacji, jeśli chodzi o zdrowie fizyczne i psychiczne. Program jest restrykcyjny, acz skuteczny
i polega na wprowadzeniu do codziennego życia po pierwsze zbilansowanej diety poprzedzonej tygodniowym detoksem.
Po drugie stawia na aktywność fizyczną dostosowaną do możliwości każdego pacjenta i wypracowanie w nim naturalnego ciągu do zdrowych nawyków np. wybierania schodów zamiast windy, roweru zamiast samochodu, wstawania od biurka na choćby krótki spacer.
Po trzecie motywacja. Wraz z momentem przystąpienia do programu pacjent otrzymuje wytyczne na każdy tydzień wraz z zapisanymi wspólnie celami. Metoda małych kroków połączona z mile stones pozwala definiować cele krótko i dalekoterminowe. Dzięki codziennej stymulacji ze strony Magdaleny Daszkiewicz – autorki programu utrzymany jest stały poziom zaangażowania i wiary w siebie. Po czwarte mentalność. Wraz z upływem czasu widać zachodzenie znaczących zmian w mentalności pacjentów. Przestają być pesymistami, są bardziej życzliwy w stosunku do świata i w stosunku do siebie. I po piąte małe lub większe zmiany związane z wizerunkiem. Klinika Estetica oferuje wspaniałe zabiegi z dziedziny medycyny estetycznej, współpracuje z pracownią fryzjerską, wizażystami i stylistami, którzy chętnie udzielają rad podopiecznym co do zmiany wizerunku face to face bądź w kontakcie on-line. Po zakończonej metamorfozie pacjenci nie poznają samych siebie.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB