Dobra dieta na odporność w czasie pandemii COVID-19? Raport PAN

2020-03-26 15:58:43 (ost. akt: 2020-03-26 16:08:59)

Autor zdjęcia: unsplash

Podziel się:

Jak w czasie pandemii koronawirusa możemy zadbać o odporność? Czy lepsza będzie dieta roślinna, czy ta zawierająca mięso, zwłaszcza dla osób aktywnych? Co mówią na ten temat naukowcy?

W czasie pandemii koronawirusa szukamy skutecznych rozwiązań, by zadbać o układ immunologiczny dorosłych i dzieci. Masowo wykupujemy preparaty wzmacniające odporność oraz maseczki chirurgiczne, które tak naprawdę nie uchronią nas przed zakażeniem. Wielu z nas zastanawia się też nad dietą - która będzie najlepsza, aby wzmocnić odporność organizmu. Sprawdzamy, co mówią naukowcy na temat wzmacniania, w tym trudnym czasie, układu immunologicznego?

Co robić, żeby wzmocnić odporność?


Prawidłowo działający układ odpornościowy, może skutecznie uchronić nas przed patogenami, poprzez wykształcenie odpowiednich komórek odpowiedzialnych za neutralizację wirusa. Jakie działania ułatwią poprawę odporności organizmu:
- Zadbaj o odpowiednią jakość i regularność snu.
- Unikaj papierosów, alkoholu.
- Bądź aktywny fizycznie – ćwicz w domu lub spaceruj w miejscach z ograniczoną ilością osób.
- Ogranicz spożycie wysokoprzetworzonych produktów.

Koronawirus: czy dieta roślinna wzmacnia odporność organizmu? Raport PAN


Wpływem diety na odporność zajęli się polscy naukowcy. W ostatnich dniach pojawił się raport Polskiej Akademii Nauk, p.t.: „Koronawirus: zalecenia immunologów”, z którego dowiadujemy się jakie działania należy podjąć, by jak w największym stopniu zminimalizować możliwość zakażenia.

Immunolodzy, w szczególności zwracają uwagę na unikanie spożywania surowego mięsa i mleka oraz zalecają dietę roślinną. Dieta roślinna to inaczej dieta wegańska, w której należy unikać produktów odzwierzęcych. Dieta głównie bazuje na warzywach, produktach zbożowych, nasionach roślin strączkowych, owocach, orzechach, nasionach i tłuszczach pochodzenia roślinnego.

Odpowiednio skomponowany plan żywieniowy diety wegańskiej pokryje zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. Również nie musimy obawiać się niedoborów białka, ponieważ ten makroskładnik znajdziemy m.in. w nasionach roślin strączkowych. Dlatego mogą ją stosować wszystkie osoby zdrowe, kobiety w ciąży, sportowcy oraz dzieci.
Korzyści ze stosowania diety roślinnej:
- Dieta oparta na spożywaniu roślin ma działanie przeciwzapalne, bo dostarczamy dużą ilość antyoksydantów, które walczą z wolnymi rodnikami.
- Dieta roślinna obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, nowotworów czy cukrzycy typu II.
- Wspomaga pracę jelit, pomaga usunąć toksyny z organizmu.
- Ograniczenie spożycia mięsa wpływa na poprawę klimatu.
Ważne: stosując dietę roślinną należy pamiętać o suplementacji:
Witaminy B12
Witaminy D
Kwasy omega-3 (jeśli nie są pokryte z dietą).

Suplementacja powinna być dopasowana indywidualnie, po interpretacji badań krwi.
Dobrze zaplanowana dieta wegańska na pewno urozmaici dotychczasowe żywienie. Dodatkowo wpłynie na poprawę działania układu odpornościowego z racji dostarczenia naszemu organizmowi dużej porcji witamin i składników mineralnych.

Agnieszka Małek
O autorze: Dietetyka stała się nie tylko jej pracą, ale i pasją. Uważa, że już małe modyfikacje w diecie wnoszą dużo pozytywnych zmian w funkcjonowaniu organizmu oraz poprawie samopoczucia. Ceni sobie indywidualne podejście do klienta. Podczas konsultacji jej celem jest jak najlepsze poznanie konkretnej osoby – zaczynając od stanu zdrowia, stylu życia, samopoczucia i kończąc na upodobaniach smakowych.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB